iOS 10 is uit!

De laatste nieuwtjes vind je als eerste hier!

iOS 10 is uit!

Berichtdoor HereIsTom » 14-09-2016 10:36

Dit zijn de tien belangrijkste vernieuwingen in iOS 10.

Apple heeftt de update naar iOS 10 Gisteren vrij gegeven.
Je krijgt daarvan een melding, of je kunt via Instellingen > Algemeen > Software-update handmatig checken of de update al beschikbaar is. De update neemt ongeveer een halfuurtje in beslag en vraagt een kleine 2GB aan ruimte, die je na de installatie weer terugkrijgt. De iPhones vanaf iPhone 5 krijgen iOS 10, net als de iPad Mini en iPad vierde generatie of nieuwer. Heb je een ouder model, dan heb je pech. De publieke testversie verscheen in juli al.

Anders swipen over lock- en homescreen

​Om je meldingen te zien, swipe je nog steeds van boven naar beneden. Om je widgets te zien, druk je niet meer op het knopje 'widgets' maar swipe je van links naar rechts. Dan verschijnt er een nieuw scherm met al jouw actieve widgets. Het van links naar rechts swipen voor widgets geldt ook op het lockscreen. Ook de camera wordt anders geopend. In plaats van naar boven te swipen, open je de camera-app nu door van rechts naar links te swipen.

Verbeterde notificaties

Bij iOS 10 heb je de mogelijkheid om notificaties uit te klappen. Als je een foto krijgt, kun je de melding openklappen om de foto te zien. Of je kunt de recente gespreksgeschiedenis bekijken als je een berichtje ontvangt. iOS 10 biedt ook een reeks aan nieuwe rijkere widgets, zoals je favoriete contacten, je dagelijkse activiteit en bestemmingen in Apple Maps om snel naar een locatie te navigeren.

Groter Control Center

Het Control Center, het schermpje dat verschijnt als je vanaf de onderkant naar boven swipet, is uitgebreid met een nieuw paneel. De bediening voor de muziek heeft nu een eigen paneel, waar je onder andere ziet waar de muziek wordt afgespeeld (van koptelefoon tot Apple tv) en het albumhoesje ziet. Verder heeft Apple de knop voor de Night Shift-modus toegevoegd. Deze modus kleurt het scherm in de avond wat warmer, dat is volgens Apple beter voor je ogen en helpt je sneller in slaap te komen.

Sneller reageren met 3D Touch

3D Touch, de technologie van de iPhone 6S/7 (Plus) die herkent hoe hard je op het scherm drukt, is in iOS 10 uitgebreid met meer functionaliteiten. Zo kun je hard op notificaties drukken om direct te reageren, hard op app-updates drukken om ze te pauzeren of hard drukken op apps om een widget te zien, zoals een nieuw contact toevoegen bij de telefoon-app.

Foto's-app herkent objecten

Apples Foto's-app herkent in iOS 10 gezichten en objecten. Zo kun je in één keer zoeken op 'bier', 'fiets' of 'bos'. Apple benadrukt dat, in tegenstelling tot Google Photo's, de technologie hiervoor lokaal wordt uitgevoerd. Googles fotodienst biedt deze functies al langer, maar werkt voornamelijk in de cloud. In Foto's wordt het ook mogelijk om door enkele foto's en video's te selecteren een eigen video te maken, waarmee je bijvoorbeeld je vakantiefoto's op een leuke manier en met bijpassend muziekje kunt laten zien.

Tekenen en stickers in iMessage

iMessage heeft een flinke make-over gekregen. Zo kun je onder andere stickers en tekeningen versturen en worden linkjes die je stuurt automatisch voorzien van extra informatie en een plaatje - net zoals ​al gebeurt bij WhatsApp. Verder krijgen andere apps toegang tot iMessage, zoals het Amerikaanse betalingsbedrijf Square, waarmee je bijvoorbeeld geld kunt terugvragen aan vrienden. Dit zou in Nederland ook kunnen werken met onze banken en betaaldiensten. Een laatste handige functie is dat iMessage automatisch emoji&nbnbsp;voorstelt: bij pizza dus de pizza-emoji.

Makkelijker notificaties zien

Als je jouw iPhone oppakt, dan wordt het scherm automatisch ingeschakeld. Dat kennen we van onder andere van Motorola, LG en Samsung, en nu krijgt ook iOS deze optie. Je ziet dan direct je laatste notificaties, waarmee je sneller ziet wat er allemaal nieuw is.Jammer genoeg is deze functie alleen beschikbaar voor apparaten met Apples M9-processor, die in de iPhone 6S en nieuwere telefoons zit.

Eindelijk Apple-apps verwijderen

Het gros van de apps die Apple met zijn iPhones en iPads levert, is met iOS 10 te verwijderen. Dit tot grote vreugde van veel gebruikers, die niet meer een speciaal 'Apple-mapje' met alle ongebruikte Apple-apps hoeven aan te maken. Alleen belangrijke apps, waaronder de App Store, Instellingen en Berichten, zijn niet te verwijderen. Mocht je een specifieke Apple-app toch weer nodig hebben, kun je deze weer uit de App Store downloaden.

'Siri, bestel een Uber'

Apple heeft slimme assistent Siri opengesteld voor andere apps. Zo wordt het in de toekomst mogelijk om Siri in te zetten om een Uber te bestellen, een pizza te laten bezorgen of een WhatsApp'je te sturen. Daar moeten app-ontwikkelaars eerst hun app voor aanpassen en in de Nederlandse taal beschikbaar maken. Het is een belangrijke verandering binnen iOS 10, waarmee Siri in één klap veel functioneler wordt dan voorheen.

Nieuw ontwerp apps Muziek en Kaarten

Apple heeft twee apps in iOS 10 een nieuw design gegeven: Muziek en Kaarten. De Muziek-app heeft nu een zwart-wit-design met grote letters, waarmee de albumhoezen volgens Apple beter tot hun recht komen. Ook kun je volgens het bedrijf gemakkelijker naar artiesten en albums zoeken. De Kaarten-app heeft maar een kleine update gekregen: er is nu voortaan één zoekbalk waarmee je alle locaties vindt - van een tankstation in de buurt tot je eindbestemming. Door van beneden naar boven te swipen zie je onder andere de locaties van je aankomende agenda-afspraken, waar je direct heen kunt navigeren.
iPod touch 4G 64GB | iPad Air 2 64GB 4G WiFi | iPhone 8 Plus 64GB | iOS 12.2:ipodlove:
www.tomjutte.tk
Ik ben 52 :lol: Mijn Foto's
HereIsTom
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 6075
Lid geworden op: 23-12-2009 03:28


Berichtdoor anenkees » 29-09-2016 18:21

Update gedaan, wel ff wennen weer. Is de update alleen voor de iPad of ook voor de mac?
Groetjes @nneke
:iPad:4 wifi 16GB, :iPad: pro, 9,7 inch 32 gb, 💻 MacBook Air, :ipodlove: iPhone 7, 32 gb
62 jaar :party:
anenkees
Apple Freak
Apple Freak
 
Berichten: 3858
Lid geworden op: 30-01-2011 17:29


Berichtdoor HereIsTom » 29-09-2016 19:41

iOS 10 is alleen voor de iPad en iPhone.

Op de iMac heet het OS X, voor updates open je de App Store op de Mac en klik je op Updates op de knoppenbalk.
Indien updates beschikbaar zijn, klik je op de knop Werk bij om de updates te downloaden en installeren.
iPod touch 4G 64GB | iPad Air 2 64GB 4G WiFi | iPhone 8 Plus 64GB | iOS 12.2:ipodlove:
www.tomjutte.tk
Ik ben 52 :lol: Mijn Foto's
HereIsTom
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 6075
Lid geworden op: 23-12-2009 03:28


Berichtdoor traptrede » 29-09-2016 20:28

Over deze update lees ik nogal wat verhalen van gecrashte devices als je via WiFi de update uitvoert, heeft iemand hier ervaringen mee?
Graag wil ik via WiFi de update uitvoeren, omdat ik thuis geen andere mogelijkheid meer heb.
iPad Air II 128GB, iPhone SE 64GB, Nintendo 3DS, Wii U en afspeelmogelijkheid voor alle oude Nintendo spellen, al dan niet op de bijbehorende console😄
traptrede
iPod touch Gestoorde
iPod touch Gestoorde
 
Berichten: 1830
Lid geworden op: 22-10-2011 20:34


Berichtdoor HereIsTom » 29-09-2016 21:25

Ik heb inmiddels met 4 iPads deze update gedaan via WiFi en deze gingen allemaal goed!
Misschien als je een hele slechte Wifi hebt, dan dicht bij de router gaan zitten :wink:
iPod touch 4G 64GB | iPad Air 2 64GB 4G WiFi | iPhone 8 Plus 64GB | iOS 12.2:ipodlove:
www.tomjutte.tk
Ik ben 52 :lol: Mijn Foto's
HereIsTom
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 6075
Lid geworden op: 23-12-2009 03:28


Berichtdoor anenkees » 30-09-2016 08:27

Ik heb het ook via WiFi gedaan. Wel op de dag, dan is het hier minder druk :D
Ik had wel de scherm time out op 'nooit' gezet, die staat nu op 10 minuten. Ik had gelezen dat de update wel 30 minuten kon duren. En dan weet ik niet wat er gebeurt als het scherm op zwart gaat na 10 min.
Groetjes @nneke
:iPad:4 wifi 16GB, :iPad: pro, 9,7 inch 32 gb, 💻 MacBook Air, :ipodlove: iPhone 7, 32 gb
62 jaar :party:
anenkees
Apple Freak
Apple Freak
 
Berichten: 3858
Lid geworden op: 30-01-2011 17:29


Berichtdoor traptrede » 30-09-2016 11:19

Oké, bedankt!
Vandaag komt er een nieuwe glasvezel kabel naar ons huis toe, dus vanavond even uitproberen of die het goed doet :lol:
iPad Air II 128GB, iPhone SE 64GB, Nintendo 3DS, Wii U en afspeelmogelijkheid voor alle oude Nintendo spellen, al dan niet op de bijbehorende console😄
traptrede
iPod touch Gestoorde
iPod touch Gestoorde
 
Berichten: 1830
Lid geworden op: 22-10-2011 20:34


Berichtdoor anenkees » 02-10-2016 18:00

Hebben jullie ook dat als je nu de iPad opstart, je meteen het eerste scherm met Apple apps krijgt en niet het toegangsscherm?. Pas als het scherm op zwart gaat en je wilt weer beginnen dan komt het toegangsscherm bij mij. Eerder moest je dan vegen, nu op de homeknop drukken.
Groetjes @nneke
:iPad:4 wifi 16GB, :iPad: pro, 9,7 inch 32 gb, 💻 MacBook Air, :ipodlove: iPhone 7, 32 gb
62 jaar :party:
anenkees
Apple Freak
Apple Freak
 
Berichten: 3858
Lid geworden op: 30-01-2011 17:29


Berichtdoor traptrede » 03-10-2016 12:51

Je moet inderdaad nu eerst op de home knop drukken om op je normale begin scherm te komen. Gelijktijdig wordt wel je vinger gescand zodat je ook je iPad of iPhone deblokkeert als je apparaat hiervoor geschikt is, dat is volgens mij bij bijna alle apparaten die IOS 10 ondersteunen het geval.

Gister heb ik op mijn iPad en iPhone de nieuwe IOS geïnstalleerd via WiFi, dat ging erg goed en snel.
Uiterlijk is er wel een en ander veranderd, inhoudelijk heb ik nog niet veel ontdekt.

Edit: is de kiosk app nu verdwenen? Ik gebruikte hem nooit en wilde hem nu verwijderen op de iPad gewoon omdat het kan, maar zie hem niet meer.
iPad Air II 128GB, iPhone SE 64GB, Nintendo 3DS, Wii U en afspeelmogelijkheid voor alle oude Nintendo spellen, al dan niet op de bijbehorende console😄
traptrede
iPod touch Gestoorde
iPod touch Gestoorde
 
Berichten: 1830
Lid geworden op: 22-10-2011 20:34


Berichtdoor anenkees » 03-10-2016 16:35

Kiosk heb ik nog, daar zitten bij mij de kranten in.
Groetjes @nneke
:iPad:4 wifi 16GB, :iPad: pro, 9,7 inch 32 gb, 💻 MacBook Air, :ipodlove: iPhone 7, 32 gb
62 jaar :party:
anenkees
Apple Freak
Apple Freak
 
Berichten: 3858
Lid geworden op: 30-01-2011 17:29




Terug naar “%s” Nieuws over de iPod touch en iPad

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron